KM24 beder politisk udvalg om at gribe ind: "Åbn Tilsynsindblikket"
- Nicoline Noe
- Publiceret 16. januar 2025
- Sidst ændret 19. januar 2025
Byggeplads. Illustration: Imagen3
Udsigten til endnu en ’mørkeperiode’ hos Arbejdstilsynet har udløst en klage til Beskæftigelsesministeriet og en henvendelse til Beskæftigelsesudvalget.
Arbejdstilsynets beslutning om at lukke for nye oplysninger om virksomheders arbejdsmiljø på grund af en it-opdatering er ikke lovlig – medmindre der er tale om en ganske kort periode på et par dage.
Det vurderer jurist og offentlighedsrådgiver Oluf Jørgensen, da han bliver gjort opmærksom på, at der ikke længere bliver offentliggjort tilsynsdata på Arbejdstilsynets hjemmeside
Efter en undersøgelse af Arbejdstilsynets pligt til at offentliggøre informationer om arbejdsmiljø, har KM24 derfor valgt at klage over afbrydelsen til Beskæftigelsesministeriet.
I samme ombæring har de 29 medlemmer af Folketingets Beskæftigelsesudvalg modtaget en henvendelse fra KM24 om hurtigst muligt at indskærpe overfor Arbejdstilsynet og beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen, at oplysningerne bør offentliggøres.
Afviser løsning
Klagen kommer på baggrund af valget om at lukke for indsigt i nye tilsyn og afgørelser i perioden fra den 13. december og til udgangen af første kvartal 2025. Nedlukningen sker i forbindelse med, at Arbejdstilsynets nye platform, Tilsynsindblikket, skal opdateres.
Gennem de godt tre og en halv måned opdateringen står på, vil offentligheden miste en vigtig mulighed for at følge med i problemer på arbejdsmiljøfronten. KM24 rakte derfor kort før jul flere gange ud til Arbejdstilsynet for at finde en midlertidig løsning på adgang til oplysningerne.
Arbejdstilsynet har dog afvist muligheden for at dele informationer, mens systemet opdateres.
I en mail anerkender pressechef Lars Flindt Pedersen, at den seneste bekendtgørelse på området forpligter Arbejdstilsynet til at offentliggøre tilsyn, men mener alligevel, at nedlukningen af Tilsynsindblikket er inden for skiven:
”Selv om Arbejdstilsynet efter bekendtgørelsen er forpligtet til at offentliggøre oplysninger om virksomhedernes arbejdsmiljø, kan der opstå særlige situationer, hvor dette ikke er muligt, fx i forbindelse med IT-nedbrud, gennemførelse af større it-moderniseringsprojekter m.v. En sådan midlertidig afbrydelse i hele eller dele af oplysningerne om virksomhedernes arbejdsmiljø, er inden for rammerne af forpligtelserne efter bekendtgørelsen.”
Skærpende omstændighed
Oluf Jørgensen køber dog ikke forklaringen om, at et stop for offentliggørelse af oplysninger er inden for rammerne af den lovgivning, der beskriver Arbejdstilsynets forpligtelser:
”Lukningen er efter min vurdering klart ulovlig, fordi den overtræder beskæftigelsesministerens bekendtgørelse.”
Samme holdning findes hos direktør for KM24, Nils Mulvad, der i klagen til Beskæftigelsesministeriet lægger vægt på, at nedlukningen også er et brud på lov om offentlighed i forvaltning.
”Når Arbejdstilsynet ikke vil udlevere data som excel-udtræk eller facilitere en anden adgang, må tilsynet fortsætte med det gamle system, indtil et nyt er færdigt, på samme måde som andre myndigheder og virksomheder gør,” skriver Nils Mulvad.
Han peger desuden på, at klagen sendes uden om tilsynet og direkte til Beskæftigelsesministeriet, fordi det er en skærpende omstændighed, at KM24 i flere omgange har henvendt sig i forsøget på at finde en løsning.